Chuc Mung Nam Moi! (Happy new year) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tim en Roos Reis - WaarBenJij.nu Chuc Mung Nam Moi! (Happy new year) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Tim en Roos Reis - WaarBenJij.nu

Chuc Mung Nam Moi! (Happy new year)

Door: Tim en Roos

Blijf op de hoogte en volg Tim en Roos

10 Februari 2013 | Vietnam, Hanoi

Gelukkig vietnamees nieuw jaar allemaal!

We zijn nu aan het volgende deel van de reis begonnen: Vietnam.
Het ging allemaal niet zoals gepland, het schijnt dat als je op 6 februari een vlucht boekt, dat je visum dan ook daadwerkelijk geldig moet zijn op 6 februari. Dit was niet het geval, dom dom dom. In dit geval hadden we profijt van de Thaise chaos waardoor we alsnog de vlucht konden omboeken (wat normaal dus eigenlijk niet kan dezelfde dag). De volgende dag, toen we voor de tweede keer met de taxi naar het vliegveld moesten, hadden we minder profijt van de Thaise chaos: de taxichaffeur bracht ons naar het verkeerde vliegveld, nadat we drie keer duidelijk de naam hadden genoemd van de juiste airport. Gelukkig kwamen we nog op tijd en arriveerden we eindelijk in Hanoi.

In Hanoi is de chaos nog veel en veel groter dan in Bangkok. Toen we uit het vliegtuig stapten werden we belaagd door een horde vietnamese minibuschaffeurs. We stapten in een minibusje (eigenlijk plek voor maar 10 personen) dat werd vol gestopt met zo'n 18 vietnamezen, en wij (opgevouwen tussen de koffers). Toeterend en scheurend reed de minibus, tussen de rijbanen in, naar Hanoi.

Het oversteken in Hanoi duurt gemiddeld tien minuten tot een kwartier. De techniek hebben we inmiddels aardig onder de knie; we noemen het ''stapje voor stapje''; niet aarzelen gewoon doorlopen (ook al komen van alle kanten scooters op je af en denk je dat je bijna dood gaat).

Na een dag hebben we een tour geboekt naar Halong Bay, we gingen een nacht en twee dagen varen door Halong Bay met een groep. We voelden ons erg toeristisch maar je kan Halong Bay zelfstandig niet goed bekijken. De groep was erg gezellig, meerendeel was Nederlands maar er zaten ook Zweden, Canadezen, Japanners, Australiers en Engelsen op de boot, een leuke mix. Halong Bay is erg mooi, maar het weer zat niet mee. We lopen hier met vesten en sjaals aan. Toch hebben we gezwommen, grotten gezien en gekayakt.

In Vietnam moeten we wennen aan de gewoontes hier. Het schoonheidsideaal is een witte huid en een dikke kont. Vrouwen pakken zich dan ook dik in zodat ze maar niet bruin zullen worden. Roos word hier dus vaak aangestaard door vietnameze vrouwen. Tegen Tim wordt gezegd ''You're very lucky, very pretty girlfriend!'' (vervang alle rren door llen). En nog een leuk bijgeloof; als je van pittig eten houdt, ben je jaloers (we zijn er nog niet helemaal achter wat hiermee wordt bedoelt).

We vieren hier nu ''Tet'', dat is kerst, oud en nieuw en iedereens verjaardagen bij elkaar. Ze hebben hier ook kerstbomen; groene bomen met oranje vruchten of met roze bloemetjes, deze worden vervoerd achterop de scooter. Als er geen boom achterop de scooter staat, zitten ze wel met 4 of 5 mensen op de scooter.
Iedereen kleed zich op zijn mooist, alles wordt schoongemaakt, alle overbodige bezittingen worden verbrand op straat. Het nieuwe jaar is een nieuw begin.
Gister hebben we om 12 uur naar het vuurwerk gekeken en gefeest met onze Halong Bay groep en nog zo'n 100 andere backpackers.

Straks nemen we een nachtbus naar Hue, iets zuidelijker.

Succes met de sneeuw!

Liefs uit Hanoi

• 10 Februari 2013 - 08:45

Niek:

spannend verslag! beste wensen en gefeliciteerd! wij hebben een witte 10 februari. sneeuw is een geschenk voor iedereen maar brengt ook een beetje vietnamese chaos naar holland.

• 10 Februari 2013 - 09:26

Timenroosopreis:

Heerlijk hoe jullie alles beschrijven, had al op fb gezet dat je als je niet lekker bent of zo even en berichtje en ik stuur Reiki.
    Op mijn fb staat het verslag van Nathalie hoe rustig ze werd terwijl ze eigenlijk stijf van de stress moest staan:)
    Een geweldige tijd en ik lees iedere keer en geniet van jullie
    Blessing, Love and en enjoy!
    Sandra

• 10 Februari 2013 - 12:16

Emily:

Wat een prachtig verslag, heerlijk genieten van al het schoons is jullie wel tovertrouwd. Wat leuk dat wij zo mee mogen genieten. Dank!!!
    Als het lukt is Da Nang de moeite waard.
    Al meereizend een groet uit een prachtige zonnige west Duitsland.

• 10 Februari 2013 - 23:05

Marianne:

Veel indrukken doen jullie op in korte tijd, leuk om 'mee te reizen'.
    Willen jullie ook foto's laten zien, waar jullie zelf op staan?
    Hoe gaat het met je gezondheid Tim? Houdt je mooie blonde vrouw goed vast!!!!.
    Goede reis verder, veel plezier.
    liefs van Marianne.

• 11 Februari 2013 - 11:38

Dirk Wentink:

Beste Tim en Rosalie,
    Leuk verslag hebben jullie gestuurd en fijn dat jullie zo genieten. Blijf nog maar even in de warmte, hier ligt sneeuw en het vriest met een koude Oostenwind en dan voelt het nog kouder aan. Leuk dat jullie andere backpackers ontmoeten die je veel tips kunnen geven.
    Geniet er verder van,
    Hartelijke groeten,
    DirkWentink

• 11 Februari 2013 - 12:31

Ries:

Welke sneeuw?

• 11 Februari 2013 - 17:39

Rob Schrofer:

Heel erg leuk, jullie verslag. We whats-appen weer. Met An gaat het ook goed. Ze heeft al weer het hoogste woord.

Liefs papa.

• 12 Februari 2013 - 19:16

Indomaster:

Hoi Tim en Roos,

Lekker genieten van al het moois, en het lekkere eten, gewoon lekker pittig eten en laat je niet van de wijs brengen door al het bij-geloof, geloof in jezelf , en mocht je op bijgeloof stuitten dan gewoon een bong-lap sau om de harmonie te herstellen....

• 13 Februari 2013 - 16:10

Marie:

Hoi Tim en Roos,
    Wat hebben jullie een leuke reis zeg! En ook leuke verhalen, ze spreken erg tot de verbeelding, vooral door details als een enkele kakkerlak of een gebarende monnik. Jullie glijden tot nu toe lekker soepel door alle gebeurtenissen heen, je kunt wel zien van wie jullie (schoon)kinderen zijn. Knokkelkoorts! Dat zou akelig zijn! Je hebt al een reiki-advies, maar vermijd ev. Chinese/Aziatische kruiden ook niet.
    Liefs, Marie.